Facebook, Instagram, snapchat – køb, salg, se mig, hør mig, kig og læs…. Arghhh – mangfoldigheden på nettet vil ingen ende tage!
Baggrund:
Hvorfor har vi så stort et behov for at vise hele verden vores nybagte småkager, barnets første skridt, lufte vores holdninger og meninger om ALT, vise feriebilleder m.m.
Taler, liker, synes vi godt om mere i den elektroniske verden end i virkeligheden? Er de sociale medier vores nye “dommerpanel” i samfundet?
Er det også blevet meget Facebooks opslag, vi taler om, når vi så endelig mødes og faktisk fysisk taler med hinanden? (hvis vi da ikke lige har næsen begravet i hver vores mobil!).
Opfylder de sociale medier i virkeligheden et grundliggende kontaktbehov hos os alle?
Udvikling:
Danmark er et “heavy user-land” af Facebook sammenlignet med mange andre lande. Og det har fået konsekvenser:
Flere arbejdspladser har forbudt ansatte at være på Facebook i arbejdstiden, da det at checke Facebook minimum hvert kvarter tager opmærksomhed fra jobbet. Og den daglige familiemiddag er også tit erklæret “sociale medier-fri”, mens man spiser. Skoler, foreninger, klubber m.fl. har også fokus på Facebook og andre sociale medier som en stor tidsrøver? For ikke at tale om I TRAFIKKEN, hvor fodgængere, cyklister og billister i stor stil bruger mobilen til liiige at checke – hvad har i gang i?
Specielt Facebook har udviklet sig markant gennem årene. Fra at være et rimeligt faktuelt (og seriøst?) vindue ud mod verdenen – til i dag (efter nogens mening) at være blevet et tidsrøvende, forfladiget, uinteressant og ligegyldigt medie. Jeg må indrømme, at jeg er totalt splittet i den sag! Jeg er selv tit på Facebook med opslag lagt op i begejstring over – tja – se billedet! Men samtidig oplever jeg også, at jeg “scroller” hurtigere og hurtigere gennem opslagene – uden særligt tit at stoppe op. Meget uvedkommende information flyder over skærmen – ihvertfald for mig. Og et hav af annoncer for alskens forbrugsgoder blandet godt ind i det.
Er vi ved at blive lidt mætte af Facebook?
Grupperne med brugt køb og salg, som ellers har boomet på Facebook i flere år, er fx. blevet markant færre i antal. Måske fordi de har fået hård konkurrence af de bazarer, der er skudt op over hele landet. Vi vil åbenbart her hellere bevæge os et sted hen og opleve, føle og se på tingene i virkeligheden. Er det en begyndende trend på at vælge lidt mere fra m.h.t. de sociale medier? Og vælge det fysiske, virkelige liv lidt mere til igen?
For vores hverdag går lynende stærkt med en heavy informationsstrøm bankende på fra alle sider. Har vi virkelig brug for al den information, som også er en medvirkende årsag til, at vi får stress i hverdagen (læs: ny folkesygdom). SKAL vi være alle steder, SKAL vi checke sociale medier hvert kvarter, SKAL vi følge hektisk med i alt?
Jeg har taget konsekvensen og valgt mange kig på de sociale medier fra, så de begrænser sig til mindst muligt på en dag. Jeg har slået de fleste bip, dyt og båt-lyde fra på min mobil, så jeg ikke konstant mindes om at være tilstede alle andre steder end der, jeg er lige nu. Jeg kan heller ikke både arbejde OG følge med i bip og båt samtidigt! Og når jeg så er “på”, er det hurtigt overstået. Det er efterhånden sjældent, jeg får en på “opleveren” af fx. Facebook. Det var før i tiden – jeg tilhører nok den skare, som synes det er blevet mindre vigtigt og mere ligegyldigt at følge med… Undtagen, når JEG skal poste noget “vigtigt” – som dette blog-indlæg??!!
Hvad synes du?
GODT NYTÅR!